Taphead - 800 Memories per Second

Taphead on Risto Paalasen (mm. Älymystö) ambient-sooloprojekti. Paalanen soitta suurimman osan materiaalista sähkökirtaralla, hyvin samaan tapaan kuin esim. Moljebka Pvlse. Vertaus on myös laadullisesti osuva, sillä Taphead yltää erinomaisiin tunnelmiin. Hitaita, äärettömän minimalistisia maisemia, joissa muutama poimittu sointu on koko maailma. Välillä maalaillen, välillä lyhyesti näppäillen, jatkuvasti todella kauniisti. Silti muuta osuus nousee selvästi muiden yläpuolelle. Bells of the Chapel hyödyntää upeasti hieman laajempaa instrumenttivalikoimaa. Ja Erik Satie -variaatio Lent puolestaan tuo loistavasti uusia sävyjä jo muutenkin erinomaiseen teokseen.

Artisti: Taphead
Formaatti:
cd-r
Levy-yhtiö: omakustanne
Julkaisuvuosi: 2010
Kesto: 41:36
Kappaleita: 8

800 Memories per Second on levy, josta on hyvin vaikeaa sanoa mitään laatu- ja instrumenttimainintojen ulkopuolella. Se vain täytyy kokea itse. Ja kokeilu kannattaa, koska kyse on äärettömän hienosta kitara-ambient -albumista, joka kiilaa suoraan genrensä kärkijoukkoon. Ja erittäin kaunis paketointi kruunaa kokonaisuuden.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Taphead is Risto Paalanen’s (Älymystö) solo ambient project. Most of the material is played with an electric guitar, very much in the same style as, for example, Moljebka Pvlse. The comparison is accurate also quality-wise, for Taphead reaches excellent moods. Slow, extremely minimalist soundscapes, where a few picked chords are the whole world. Sometimes it’s like painting, sometimes it’s plucking, yet continually beautiful. A couple of segments do rise above the rest: Bells of the Chapel utilizes really well its slightly wider range of instuments. And the Erik Satie variation Lent brings briliant new shades to an already excellent piece.

800 Memories per Second is an album of which it is very hard to say anything outside of mentions of quality and instrument choices. It just has to be experienced personally. Trying it is worthwhile, for it is an extremely fine guitar-ambient work, which charges right to the top tier of its genre. The pretty packaging, in turn, provides the final touch to a great work.

Jiituomas