Sagittarius - Songs from the Ivory Tower

Sagittariuksen takaa löytyy suomalaisjuuret omaava saksalaisherra Cornelius Waldner. Kansitaide antaa väärän ensivaikutelman että musiikki olisi jossakin martiaali- tai neoklassisilla linjoilla. Sen sijaan Sagittarius onkin vahvasti Current 93-vaikutteista ”runollista folkia”: pelkistettyä säestystä mm. pianolla ja sellolla ja runollista puhelaulua (vailla David Tibetin epätasapainoista melodramaattisuutta) suurimmilta osin saksaksi.

 

Artisti: Sagittarius
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Cold Spring
Julkaisuvuosi: 200
8
Kesto: 46:52

Kappaleita: 15

Tämä kuvailu ei ehkä kuulosta kovin kummoiselta, mutta Sagittarius onnistuu itse asiassa olemaan erittäin kaunista ja herkkää, sellaisella yksinkertaisen vaatimattomalla tavalla joka kauneimpaan folk-estetiikkaan kuuluu. Melodiat ovat kauniita ja taidokkaasti sävellettyjä, pianon soinnin rikkaus hienosti taltioitu ja Waldnerin äänessä on paljon tunnetta.
Joukkoon on otettu joitakin muiden säveltäjien kappaleita, joista jotkut erottuvat harmiksi, Friedrich Silcherin Der Gute Kamerad vuodelta 1809 ei niin paljoa kuin sankariheviballadilta kuulostava Forthcoming Firen Europa Calling. Nämä sivuuttaen levyn ainoa haitta on sen koko matkan mukana roikkuva Current 93-henkisyys. Kuitenkin musiikista paistaa läpi vilpitön, sisältä kumpuava ilmaisu ja annan ehdottomasti suositukseni tälle kauniille teokselle.   

John Björkman

 

 


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Sagittarius equals mr. Cornelius Waldner, a German with Finnish roots. The cover art makes me expect come kind of martial neoclassic music. Instead, I´m surprised with very Current 93-ish “poetic folk”: stripped-down instrumentation with pianos and cellos and poetic spoken vocals (sans David Tibet´s melodramaticism) in German. This may not sound like much as a description, but Sagittarius succeeds in being very beautiful and sensitive, in an honest and simple manner fitting the most beautiful folk aesthetics. The melodies are delicate and skillful compositions, the richness of the piano´s sound has been perfectly captured, and Waldner´s voice carries plenty of emotion.
The record contains some pieces from other composers, which stand out to their own disadvantage. Friedrich Silcher´s Der Gute Kamerad from 1809 not so badly as Forthcoming Fire´s cheesy power ballad Europa Calling. Beside these two songs, the only thing to remark about this album is the Current 93-vibe that sticks the whole way through. But as the music carries such rare sincere emotional expression I will definitely give my sincere recommendations to this beautiful record.  

John Björkman