Moljebka Pvlse & Horologium - Kaukasus | ||
|
||
Kauniiseen kankaaseen kääritty Kaukasus ei ole split-kiekko, vaan kahden artistin yhteisteos. Voimansa ovat yhdistäneet ruotsalainen Moljebka Pvlse, joka on tunnettu laajasta, mutta lähinnä ambientiin painottuneesta tyylistään, sekä useille kansainvälisille lafkoille levyttänyt puolalainen Horologium. Kokonaisuus ainakin päälisin puolin vaikuttaa siltä kuin Mathias Josefson olisi luonut suurimman osan taustoista, niin Moljebka Pvlsen oloisia ne ovat. Päällä on sen sijaan jotakin aivan muuta: milloin hidasta old-school industrialia, milloin neofolkinkaltaisia pieniä palasia. |
Artisti: Moljebka Pvlse & Horologium |
|
Mitä voimakkaammin nuo osaaset ovat esillä, sitä hienommin kokonaisuus rullaa. Erityisesti tässä mielessä huomionarvoisia ovat raskas IV ja surullisen kaunis VII. Osa raidoista kuitenkin jättää aika kylmäksi. Ne ikään kuin soljuvat korvien ohi seuraavaa huippukohtaa odotellessa. Ja propagandahuutoa käyttävä VI ei yksinkertaisesti vain toimi. Tällä kiekolla näkyy selvästi yhteisteosten niin hyviä kuin huonojakin puolia. Parhaimmillaan syntyy jotakin paljon osiensa summaa suurempaa, mutta usein asiat jäävät pahasti puolitiehen, kun osuuksia ei saada yhdisteltyä loppuun asti. Kaukasus ei ole mikään valtavan hieno levy,
mutta kaunis ulkoasu ja ne muutamat todella onnistuneet raidat tekevät
siitä silti ehdottomasti hintansa arvoisen. Jiituomas |
||
|
||
|
||
Kaukasus, a work wrapped in pretty cloth,
is not a split album, but a joint effort of two artists. Joining forces
are the Swedish Moljebka Pvlse, a project known for its diverse, but often
ambient-favoring style, and the Polish Horologium, whose works have appeared
on several international labels. The sound mostly appears as if Mathias
Josefson had composed most of the backgrounds, they're that much similar
to Moljebka Pvlse's usual style. Yet on top there is something completely
different: sometimes slow old-school industrial, sometimes neofolk-like
melodic pieces, and so on. The more apparent those parts are, the better
the whole seems to function. Especially impressive in this regard are
the hard IV and sorrowfully beautiful VII.
Some of the tracks leave the listener cold, though. It's as if they just
flow past while you're waiting for the next highlight. And the propaganda-voice
using VI simply does not work.
This album very clearly shows both the strengths and
the weaknesses of joint compositions. At the best moments something
far more than the sum of the parts is created, but far too often things
are left half-finished, because the contributions can't be fused together
well enough. Kaukasus isn't a brilliant album, but its pretty appearance
and the few aforementioned great songs make it well worth its price. Jiituomas |