Moljebka Pvlse - Duhka

Moljebka Pvlsen neljäs albumi edustaa yhä tukholmalaisprojektin ambient-linjaa (poiketen esim. tulevasta Tamon-noisealbumista). Alakategoriaksi voisi lähinnä määritellä "dark":in ohella soundscape-osaston, sillä niin puhdasta - ja tyylipuhdasta - äänimaisemaa tämä on. Duhka, kuten kaksi viimeisintä edeltäjäänkin, on käytännössä yksi ainoa pitkä teos, joka sisältää kyllä suvantokohtia mutta ei anna niiden jakaa itseään pienemmiksi kappaleiksi.

Se on hiukan synkempi kuin upea Sadalmelik mutta selvästi äänimaailmaltaan lämpimämpi kuin Koan-debyytti. Se on myös niitä molempia helpommin lähestyttävissä, ja vaikka sen hyvän ambientin tavoin unohtaakin hetkittäin taustalle ottaa se huomionsa taas vähän ajan päästä kiistatta takaisin.

 

Artisti: Moljebka Pvlse
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Isoramara
Julkaisuvuosi: 2003

Painos:
300 kpl.
Kokonaiskesto:
71:01
Kappaleita: 1

Mikä kiehtovinta, sama ilmiö voi eri kuuntelukerroilla toistua aivan eri kohdissa, sillä hallitsevana aspektina on teoksen emotionaalinen voima, ei se että siinä olisi joitakin melodisia tai äänimaailmallisia koukkuja jotka sieppaisivat kuulijan takaisin. Erityisesti suosittelen levyä niille, jotka ovat jo ehtineet kyllästymään viime vuosina markkinat täyttäneisiin tietokone-darkambient -kiekkoihin. Tässä näkee miten paljon jopa täysin minimalistisessa musiikissa voi olla voimaa kun se tehdään taidolla ja tunteella.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Moljebka Pvlse's fourth album represents yet again the Stockholm-based project's ambient side (as opposed to, say, the upcoming noise-album Tamon). The most accurate subcategory is not just "dark", but soundscape, for style-wise - and stylishly - it's definitely that. Duhka, like its two last predecessors, is basically just one long track that contains several thematic break points but does not allow those to deal itself into smaller "songs". It is slightly gloomier than the magnificent Sadalmelik but definitely warmer in tone than Koan. It's also easier to approach than either of them, and while it - like most good ambient works - can be monetarily forgotten it draws the listener's attention inevitably back after a while. The most fascinating thing is that this happens at completely different spot during different listening sessions. This owes to a "generic emotional force" being the dominant element on it, instead of the track just including some melodic or soundscaped hooks to catch attention.

I especially recommend this disc to those who have already gotten exhausted with the numerous computer-generated dark ambient discs that have filled out the marker during the last couple of years. It shows how much strength even utterly minimalistic music can have when made with both skill and feeling.

Jiituomas