Job Karma - Society Suicide | ||
|
||
Job Karma on siirtynyt ilmaisussaan kohti hillitympää tahtia. Rytmisyys, kylmyys ja itseään toistava rakenne ovat yhä ennallaan, mutta Punkt-albumilla (2010) huippunsa saanut hypnoottisuus on jotenkin kadonnut. Tilalla on vierailijavokaalien pitkälti hallitsemaa ilmaisua ja näppäriä äänikollaaseja. Taso on entinen, mutta tästä materiaalista on paljon vaikeampaa saada kiinni. Moni raidoista on taidokas, mutta ne jäävät jotenkin väliteoksen oloisiksi. |
Artisti: Job Karma |
|
Haasteena on varsinkin se, että ensimmäiset kaksi kappaletta ovat levyn heikoimmat: Thom Fuhrmannin (Savage Republic) sinällään hyvät vokaalit junnaavat lyyrisesti paikallaan, ja sitten Trees hajoilee teemaan sinällään kyllä sopivan mutta musiikillisesti riitasointuisen moottorisaha-samplensa kanssa. Niiden jälkeen onneksi Matt Howdenin (Sieben) viululla ja laululla vahvistettu Earth johtaa kiekon vahvempiin suuntiin. Ja sitä seuraava Out on selkeä Job Karma -helmi. Change palaa siinä mielessä levyn alkuun, että myös siinä on menneiden vuosikymmenten tuntu. Levyn päättävä Death Day on myös omalla tavallaa ovela: The Magic Carpathiansin tuomat palaset täydentävät hienosti kehittyen hidasta koneääntä. Ei erityisen mukaansatempaava, ja sitä myötä hienoinen pettymys vahvojen aiempien näyttöjen jälkeen. Silti omaperäinen ja taidokas, varsinkin jos pitää haasteista.Jiituomas |
||
|
||
|
||
Job Karma has moved its expressions to a more restrained style. The core rhythms, coldness and self-repeating structures are still there, but the hypnotic nature that reached its apex on Punkt (2010) has somehow gone missing. In its place is found mostly vocal expression by guest artists, as well as some clever sound collages. The quality level is the same, but the material is much harder to get a hold of, this time. Many of the tracks are by themselves skilled work, yet feel like in-between works. The biggest challenge is that the first two tracks are the weakest on the album. The vocals of Thom Fuhrmann (Savage Republic) are essentially good, but they grind lyrically in place, and then Trees gets broken by its thematically appropriate but dissonant chainsaw samples. After those, luckily, Earth, which is boosted by Matt Howden’s (Sieben) fiddle and song leads the album towards stronger times. And the following Out is a definite Job Karma gem. Change is a return to the album’s beginning in that it too carries the feel of decades past. The final Death Day is also clever in its way: additional elements supplied by The Magic Carpathians supplement the central, slow machine sound through their nice development very well. Not very catchy, and as a result a slight disappointment after the strong earlier output. Yet nevertheless innovative and skillful, especially if one likes some challenges.Jiituomas |