ÜL - III


ÜL
in kolmas julkaisu III tarjoaa kattauksen "kitaranviritys" äänivalliambienttia ja dronea, jota tunnetusti hyödyntävät mm. SunnO))) ja Troum. Yhtye tulee Argentiinasta ja siinä vaikuttaa muun muassa Reynoldsista tuttu Alan Courtis, jonka 10 000 Chickens Symphony on mielestäni sekä idealtaan (äänilähteenä tosiaan se 10 000 kanaa...) että ahdistavuudeltaan aivan omaa luokkaansa.

Artisti: ÜL
Formaatti: CD-R
Levy-yhti÷: Zhelezobeton
Julkaisuvuosi: 200
7
Kesto: 47:06

Kappaleita: 8

Tällä levyllä sähkökitarasta on sitten tosiaan saatu ulos niin rauhalllista dronea (1. kappale) kuin ihan mielenkiintoista atoanaalista rymistelyäkin (7. kappale). Ikävä kyllä, vaikka varsinkin alkupään kappaleet alkavat todella lupaavasti, niiden kehittely tuntuu jäävän hieman kesken latistaen tunnelmaa. Levyn miksaus on myös mielestäni hiukan epätasapainoinen, kitaravallit peittävät enimmäkseen muut elementit alleen. Ehkä myös tästä johtuen levystä tuntuu olevan vaikea saada otetta.

Mari Bj÷rkman


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

The third album from ÜL serves a multitude of "guitar tuning" sound wall ambient and drone which has been a trademark for bands like SunnO))) and Troum. Alan Courtis, better known from his connection to Reynolds, is one of the figures behind this Argentinan band. I really liked the Reynold's 10 000 Chickens Symphony which was truly unique and downright oppressive (the main sound source being 10 000 chickens...).

In this record ÜL manages to squeeze out of electric guitars both calm drones (1. track) and quite interesting atonal rattle (7. track). However, especially the tracks in the begining of the album start very promisingly, but do not manage to develop any further, deflating the atmosphere. In my opinion, the mixing of the album is also rather uneven, and the guitar walls totally dominate over the other elements. This may have been one reason why I had difficulties to grasp the album.

Mari Björkman