Skare - Solstice City

Skare on Mathias Josefsonin (mm. Moljebka Pvlse) ja Per Åhlundin (Diskrepant) veden virtauksen inspiroima yhteisprojekti. (Livenä mukana on lisäksi kuvapuolta toteuttamassa Fredrik Olofsson). Skaren äänimaailmasta tunnistaa - hyvässä mielessä - molempien tekijöidensä kädenjäljen. Lyhyt avausraita To the Other Shore on vaimeaa yleisöpuhetta ja hitaan kitara-aalto -maalailun kaltaista mattoa. Pitkistä kappaleista ensimmäinen, Through Wind and Broken Ice, käynnistyy vahvimman kauden Lullin tyylisellä ambientilla, jonka takana on mm. pientä ratinaa ja piipitystä. Pintakuvio kehittyy jatkuvasti hiukan, siinä on upea kaiku, ja se nappaisi täysin lumoihinsa ilman hajottavia taustaääniä. Toisaalta ajatellen, näin syntyy myös ilmeisesti haettu tuntu lumesta ja jäästä. Ja häiritsevä osa katoaa kun raita etenee ja muuttuu loistavaksi kalseaksi valliksi, johon lisätään hidasta pianoa juuri kun se alkaa herättää tylsistymisoireita.

Artisti: Skare
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Glacial Movements
Julkaisuvuosi: 2009
Kesto: 50:33
Kappaleita: 3

Myös kolmas kappale, The Snow Angel Factory, jatkaa yhtä vahvalla linjalla, mutta kalseammin ja vähemmän maalaillen. Tylppää sykettä ja naisäänen lausumia epäselviä tiedotuksia, jotka katoavat noiseambient (tai ehkä pikemminkin ambient-noise…) -mattoon. Lopulta sekin palaa maisemointiin, ja edellisen kappaleen tunnelmaan.

Solstice City ei ole täysin eheä kokonaisuus, vaikka koostuukin vain kolmesta raidasta. Muutoksia on paljon. Mutta joko sisällön selkeä kokeilullisuus, tai sitten artistien maineen tunteminen, hävittää siitä seuraavat ongelmat lähes täysin. Lopulta kyse on vain yhdestä hyisestä maisemasta, jossa ihmiset ovat yhtä kalsea elementti kuin lumiset vuoretkin. Se maisema, tällä toteutuksella, on kertakaikkisen nerokas.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Skare is water-flow inspired collaboration project of Mathias Josefson (Moljebka Pvlse) and Per Åhlund (Diskrepant). When playing live they are joined by Fredrik Olofsson on visuals. From the sounds of Skare one recognizes – in the positive sense – the handprint of both artists. The short opening track, To the Other Side, is muted crowd noises and a layer akin to slow guitar. The first of the two long compositions, Through Wind and Broken Ice, starts as ambient similar to Lull at its strongest, behind of which there is some small rattling and beeps. The main patterns keep developing, contain a marvelous echo, and without the distracting background sounds it would be totally captivating. This does, on the other hand, indeed create the strong impression of ice and shown, which the artists may indeed have been seeking. And as the track progresses, the annoying parts vanish, with things moving to a brilliant, cold wall, to which piano is added just as it is about to become boring. The third song, The Snow Angel Factory, also continues in the same vein, yet is even colder and less landscape-creating. There’s blunt pulsation and blurry female-voice messages, which disappear into a layer of noise-ambient (or, maybe, ambient-noise…) Towards the end that track too returns to a more sounscaping approach, as well as the feel of the preceding song.

Solstice City is not a completely integrated whole, despite consisting of just three tracks. There is a lot of change. Yet the problems somehow vanish, either due to the obvious experimental nature of the contents or due to knowing the reputations of the artists. In the end it’s all about a freezing scene, where people are just as cold as the snow-covered mountains. That landscape, given the execution it has been given, is ingenious.

Jiituomas