Sal Solaris - Die Scherben 2004-2010

Die Scherben on kokoelma kappaleita, jotka Sal Solaris on tehnyt alunperin muille levyille. Osa niistä on julkaistu aiemmin, osa ei. Tyyli ja taso vaihtelee rajusti: esimerkiksi kiekon avaava perkussiovetoinen Sleetgrout-cover Rotten Reverie on hidas, raskas ja erinomainen, kun taas Tsaikovski-dekonstruktioon pohjautuva, loopattavaksi tarkoitettu Battle Swans jää yhden idean tempuksi.

Artisti: Sal Solaris
Formaatti:
CD
Levy-yhtiö: Zhelezobeton
Julkaisuvuosi: 2013
Painos: 300 kpl
Kokoinaiskesto:
77:33
Kappaleita:
12

Julkaisemattomista kahdesta kappaleesta vain ambient-teos Prometheus nousee edukseen esiin. Kiehtovin tyylikontrasti muihin syntyy Depeche Mode -coverista Rush, joka oli yksi Rush for a Black Celebration -tribuutin parhaimmistoa. Enemmistö raidoista edustaa genreltään noisepohjaista äänimaisemointia, ja on pakko todeta, että minulle Sal Solaris tuntuukin toimivan parhaiten näin hiukan keskenään erilaisilla (ja eriaikaisilla) teoksilla, siinä missä kokopitkät albumit ovat jättäneet minut kylmäksi.Jokainen palanen ei tässäkään osu kohdalleen, mutta kokonaisuus toimii.

Kannattava poiminta hiukan hälyisämpien äänimaisemien ystäville.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Die Scherben is a collection of tracks that Sal Solaris has originally made for other records. Some of them have been published before, a couple have not. Style and quality differ strongly: for example, the opening, percussion-driven cover of Sleetgrout’s Rotten Reverie is slow, heavy and excellent, whereas Battle Swans, a Tschaikovsky deconstruction meant to be looped, remains just a one-trick pony. The most interesting stylistic contrast comes with Rush, a Depeche Mode cover that was one of the highlights of the tribute Rush for a Black Celebration. Most of the tracks are noise-based ambient, and I must say that for me personally, Sal Solaris seems to work better through these slightly different-style and different-time works, while the albums have left me somewhat uninterested. Not every piece here meets its mark perfectly either, but as a whole, things work well.

A good pick for those who like their ambient with a bit of a harsh edge to it.

Jiituomas