Sabbath Assembly - Ye are Gods

Sabbath Assembly jatkaa The Process Church of the Final Judgment -lahkon tekstien levyttämistä omiin sävellyksiinsä. Toisella albumillaan yhtye on kuitenkin siirtynyt hippigospel -henkisestä ilmaisusta lähemmäs 60-lukulaista folkia ja neofolkia, vaikka myös entistä linjaa on runsaasti mukana (esim. Exit ja The Love of the Gods). Kokonaisuudessa on hieno autenttisuuden tuntu, kuin se nousisi suoraan vuosikymmenten takaa. Kuitenkin, mitä pelkistetymmällä ilmaisulla ja selkeämmällä vokaalivetoisuudella mennään, sitä parempia albumin kappaleet ovat.

Artisti: Sabbath Assembly
Formaatti:
CD
Levy-yhtiö: Svart / Ajna Offensive
Julkaisuvuosi: 2012
Painos:
LP 500 kpl; Kulta-LP 500 kpl
Kokonaiskesto:
39:27
Kappaleita: 10

Keskeisiksi nousevat hienosti selkeyttävän avausraidan ohella rakennevaihteluita ja vierailevia artisteja (mm. Genesis P-Orridge) loistavasti hyödyntävä We Come from the One ja And the Clarion Calls. Ye are Gods on tyylillisesti epätasainen mutta ehkä juuri siksi aiheelleen linjallisen uskollisen oloinen teos, jota on vaikea kuunnella muuten kuin hyvin intensiivisesti. Toisaalta pakettia riivaa tietty julistuksellisuus, niin että hetkittäin sanoman annetaan selvästi tukkia musiikillista luovuutta.

Omaperäistä, sekä uudistavaa että perinteitään kunnioittavaa folkkia, joka varmasti ainakin tietyiltä osiltaan innoittaa sekä neofolkin, hippifolkin kuin okkultismilevytystenkin ystäviä. Haastava kuunneltava, mutta niinhän kaikki todella innovatiivinen tuppaa olemaan. Erittäin tyylikkäät digibook- ja vinyylipainokset lisäksi korostavat teoksen kokonaistaideteoksellista aspektia - tässä ovat kyllä julkaisijat osanneet käsitellä materiaaliaan sen ansaitsemalla tavalla.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Sabbath Assembly continues its project of publishing the texts of The Process Church of the Final Judgment, accompanied by their own music. On its second album, the band has however moved away from the debut’s hippie-gospel style, towards 60s folk, as well as neofolk.Some of the old is also included, on songs like Exit and The Love of the Gods. The whole carries a great sense of authenticity, as if it were really arising directly from decades ago. Nevertheless, the more toned-down, minimalist and vocal-driven the tracks are, the better. Key pieces include the theme-clarifying opening track, and We Come from the One, which makes great use of both structural changes and visiting musicians (such as Genesis P-Orridge) as well as And the Clarion Calls. Ye are Gods is stylistically uneven, but perhaps because of precisely that, so very to its subject matter true-seeming, and something that is hard not to listen to very intensely. On the other hand, it is plagued by certain gospel-ish proselytism, which at times causes the message to stifle musical creativity.

Original, both innovative and tradition-respecting folk, that by at least some of its parts will inspire friends of neofolk, hippie folk and occult recordings alike. A challenging listen, but that’s normal for any really innovative music. The very stylish cd and vinyl editions further emphasise the Gesamtkunstwerk aspect of the work - here, the publishers have obviously known how to treat the material the way it deserves.

Jiituomas