Pimentola - Tuoni pauloo tiukoin sitein

Tässä on varsin erikoinen yllättäjä. Suomalainen Pimentola on aiemmin tehnyt neoklassisia syntikkasävellyksiä jotka eivät oikein ole olleet minun mieleeni. Tällä levyllä kuitenkin hyödynnetään sampleja ja hyvin mielenkiintoisia kappalerakenteita joissa on paljon ritualistista toistoa. EP:n piti alunperin ilmestyä Leukos Industriesillä 7" formaatissa, mutta päätyi lopulta Neuroscanin Total Order-sarjaan.

 

Artisti: Pimentola
Formaatti: MCD-R
Levy-yhtiö: Neuroscan.org
Julkaisuvuosi: 2004
Kokonaiskesto:
21:05
Kappaleita: 3

Alussa on varsin voimakasta neoklassista torvien pauhunaa ja rumpujen kumistelua sekä vanhan miehen puhetta jota seuraa hiljaisempi elokuvamusiikkimainen osio. Kappaleella II on etnisempää menoa, outoja rytmisoittimia ja mm. munniharppua, joka päättyy hieman In Slaughter Natives-maiseen kliimaksiin kuoroinen kaikkineen. Neuroscanin julkaisuun tähän on lisätty upea kappale III, jossa lisää jylhää orkestraalia, jännittävää rummuttelua ja kuoroja. Musiikki on hyvinkin omaperäistä ja luo mystisen tunnelman. Tyylin voisi kuvailla olevan jossakin Crypt of the Wizard -kauden Mortiiksen (ilman kämäisiä soundeja) sekä juuri In Slaughter Nativesin välissä. Mitä enemmän kuuntelen tätä sitä enemmän siitä pidän, vaikka tyyliä voisi ehkä hieman vielä hioa. Ennen kaikkea kiitettävää on että joku osaa tehdä erilaista mutta toimivaa neoklassista, joka välttää sekä pommisireenien ja marssirumpujen että goottilaisen pianonpimputtelun kliseet.

John Björkman


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Here we have quite a special surprise. Finnish Pimentola has earlier made neoclassical synth compositions, which havent really been up to my taste. On this record however, samples and very interesting song structures with a lot of ritualistic repetition are utilized. This EP was supposed to come out originally on Leukos Industries in the format of a 7", but it ended up in the Total Order series of Neuroscan.

In the beginning there is quite powerful neoclassical roar of horns, banging of drums, and speaking of an old man, followed by a more quiet, movie soundtrack kind of, part. In track two the going gets more , with weird percussions and jew-harp among others, ending up with slightly In Slaughter Natives like climax, with choirs and everything.

To the Neuroscan release, there is added the wonderful track III, with more bombastic orchestral, exciting percussions and choirs. The music here is very original, and creates a mystical atmosphere. The style could be described to be somewhere in between The Crypt of the Wizard-era Mortiis (without the crappy sounds) and In Slaughter Natives. The more I listen to his, the more I like it, even though the style could still be polished a bit. Above all, its praiseworthy that somebody is able to do but working neoclassical, which avoids the cliches of both bombsirens and march drums, as well as those of gothic piano tinkling.

John Björkman