Genevieve Pasquier - Soap Bubble Factory

Genevieve Pasquierin kotisivuilla hehkutettiin vähän aikaa sitten että nti. Pasquierin seuraava kokopitkä julkaistaan Ant-Zen levymerkillä. Oma näkökantani asiaan on että pitkästä aikaa Ant-Zen julkaisee jotakin kunnollista viiden pennin jumputusnoisenlevyjen sijaan, eli toisin sanottuna Genevieve Pasquier tuo kunniaa Ant-Zenille, ei toisin päin. Sen verran laadukkaana tämä ex-Thorofon jäsen (ex-Thorofon, ei ex-jäsen) on jo onnistunut lanseeraamaan itsensä vihaisen naisellisella retrodiskoindustrialillaan.

Artisti: Genevieve Pasquier
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Ant-Zen
Julkaisuvuosi: 200
Kesto: 57:32

Kenties suurin yllätys minulle on että tämä Pasquierin toinen kokopitkä julkaistaan vain ja ainoastaan CD-formaatissa, sillä tähän saakka Pasquierin julkaisut (ja lähes kaikki Thorofonin) ovat tulleet vain ja ainoastaan vinyylinä. Sekä levyn nimi että kansitaide antavat oikeaa osviittaa siitä että musiikillisesti ollaan siirrytty huomattavasti kevyemmin kuplivaan linjaan kuin mitä kiukkuisen kieroitunut Virgin Thoughts -debyytti oli. Soap Bubble Factory tarjoilee sekä melodisen tunteellisesti laulettuja kappaleita että totutun kylmää kyytiä. Soundissa on tiettyä tahallisen saippuaista ohuutta (kenties tämä selittää CD-formaatin?), paljon kuplivia rakenteita ja jännittävää kaikua - kuin kylpyammeen viemäristä kuuluvaa musiikkia. Levyn alussa kuullaan juuri tunteellisen melodista puolta, jota ensin vähän oudoksuu, mutta nopeasti ainakin raita Remember saa minut vahvasti puolelleen. Popimpaa otetta vierastavat saavat varmasti tyydytystä toisesta levyn "hittiraidoista" Catwalk, jossa ainoat lyriikat "going on a catwalk" lausutaan kylmän tylysti erittäin energisten kylpyhuonerytmien (suurin piirtein miltä Militia kuulostaisi suihkussa) väliin. Existance menee jopa hieman ebm-mäiseksi rumpurytmeineen ja pahaenteisine vokaaleineen. Ilman mainintaa ei voi jättää myöskään levyn hysteerisen hilpeästi kuplivaa nimikkoraitaa Soap Bubble Factory jonka omituisuus tuo jotenkin mieleen oman Niko Skorpiomme, tai kitsch-militaristirytmitettyä Disappointed Expectations:ia.

Levyllä tosiaan piisaa tarttuvia hittejä jotka kierolla pop-asenteellaan asettevat koukkunsa kunnolla kuulijan lihaan vasta muutaman kuuntelukerran jälkeen. En voi kuin antaa molemmat peukut ylös Genevieve Pasquierin raikkaan ironiselle pop-industrialille joka toimii ja pysyy myös erittäin nätisti kasassa.

John Björkman