Noise Concrete - Kontonboy


Kallonsopukoita kolisuttava noise vyöryy heti aggressiivisesta avauskappaleesta Raw Life pt.1 alkaen. Noise Concrete seisoo täysin oman nimensä takana - eikä hellitä harmittavan lyhyeksi jäävällä levyllään hetkeksikään. Äänivalli jyrää kuulijansa täysin alleen, vaikka siihen paikoitellen sekoittuukin myös orgaanisempaa ääntä. Tämä koostuu pääasiassa taiteilijan itsensä huudoista ja kohkaamisesta.

Artisti: Noise Concrete
Formaatti: CD-R
Levy-yhtiö: Deserted Factory
Julkaisuvuosi: 2007
Kokonaiskesto: 12 min
Kappaleita: 7

Konkreettinen melu on henkilökohtainen mielenkiintoinen ilmiö siksi, että omiin korviini lajityypin artistien erot vaikuttavat usein varsin kosmeettisilta. Tästä huolimatta levyistä on suhteellisen helppo löytää jokin koukku, johon tällaisen kokemattomankin metelin kuulijan on helppo tarttua. Noise Concreten tapauksessa huomasin jatkuvasti etsiväni nimenomaan inhimillisen äänen tuottamia ulottuvuuksia, jotka samalla tuntuivat antavan Kontonboylle aavistuksen monia vertaisiaan ahdistavamman tunnelman. Tätä korostaa myös se, että kaikki äänet on miksattu lähes suoraan eteen, joten kuulija ikään kuin joutuu ottamaan osaa klaustrofiseen pyörteeseen, jonka ympärillä vellova äänien ja huutojen muuri rakentaa. Levy on julkaistu myös Noise Concreten omalla levymerkillä Government Thirteen.

Juha Wakonen


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot


Skull-beating noise starts rolling from the opening track
, Raw Life pt.1. Noise Concrete is what its name stands for - and does not yield for a second from that during its unpleasantly short record. The sound wall crushes a listener completely, depsite occasionally having more organic sound in the mix. Those organic elements are mostly the artist's own screams and personal chaotic noises.

Concrete noise is personally an interesting phenomenon, because to me the various artists' differences seem usually quite cosmetic. Despite that, it is usually easy to find some twist that even an inexperienced listener of noise can latch on to. In the case of Noise Concrete I found myself repeatedly looking for the human-produced elements, which seemed to make Kontonboy a bit more oppresive than many similar works. This is emphasized by the fact that all sounds have been mixed almost into the very front, seemingly forcing a listener to partake in a claustrophobic vortex built by the streaming sounds and screams around him. This album has also been published by Noise COncrete's own label, Government Thirteen.

Juha Wakonen