Majdanek Waltz / Sal Solaris – Himmel des Reichs / Der Himmel Über Berlin

Tälle kiekolle on koottu uudelleenjulkaisuiksi yksi ep kummaltakin yhtyeeltä, hyvin yhteen sopien. Levy alkaa todella lupaavasti, ambientilla jonka päälle lausutaan Rimbaudia venäjäksi, mutta se hajoaa pian, kun palasia tulee liikaa. Maisemointi ja militantti tavara menevät sekaisin, tavalla joka ei tue sujuvan kokonaisuuden syntyä. Useat raidoista, varsinkin Majdanek Waltzin neofolkkia, lausuntaa ja martial-taustaa yhdistelevä, Himmel des Reichs / НЕБО РЕЙХА ja Sal Solarisin venäläisen sotaveteraanin muistelupuheeseen ambientia yhdistävä toinen nimikappale,ovat kuitenkin kiinnostavia ja vihjaavat siitä miten paljon kovempaa tavaraa olisi voitu tehdä.

Artisti: Majdanek Waltz / Sal Solaris
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: KultFRONT
Julkaisuvuosi: 2008
Painos: 500 kpl
Kesto:
39:02
Kappaleita: 8 + video

Muutenkin tavara on hyvää keskitasoa, eikä kyseessä ole mitenkään huono levy. Jos hieman kokeilevampi ja epätavallisempi militantti-industrial kiinnostaa, tämä on varsin hyvä kiekko hankittavaksi. Ja sen bonuksena on Sal Solaris-video: reilut 7 minuuttia hidastettua, karkeasti manipuloitua dokkarimatskua sota-ajalta, ambientin, hetkittäisen sotilaslaulun ja lausunnan kera. Tämä, ja kaunis digipack sota-ajan asevelikuvin, tekee albumista varsin toimivan kokonaisteoksen, mutta ei mitään genrensä helmeä.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

This album contains a re-publishing of two ep’s from the artists, meshing together rather well. It starts full of promise, with ambient on top of which is sung some Rimbaud in Russian, but shatters quite soon, as elements start to pile up. Soundscaping and the martial stuff get mashed together, in a manner not conductive to building a solid whole. Many of the tracks, especially Majdanek Waltz’ Himmel des Reichs / НЕБО РЕЙХА, which combines neofolk, spoken word and a martial background, and Sal Solaris’ other title track, building on a Russian war veteran’s reminiscence and an ambient background, are very interesting. They also hint at what the album could have contained, had it reached its full potential. All in all, the material is still quite good, and this is by no means a bad album. So if you’re into militant industrial of the bit more experimental and unusual kind, this album may be a good choice. It also includes a bonus: seven minutes of slowed-down, roughly manipulated documentary material from the war years, occasionally with some military song and spoken word. This, and the nice-looking digipack, combine to make the album a good, holistic work, but not one that I’d call a masterpiece of the genre.

Jiituomas