Untitled. A Tribute to Zdzislaw Beksinski.

Zdzislaw Beksinski (1929-2005) oli puolalainen taidemaalari joka tunnettiin synkän epätodellisista maisema- ja muoto-aiheistaan. Beksinski oli, monien samantyylisiä epätodellisia maisemia luovien taiteilijoiden tapaan, myös synkän epätodellisia maisemia luovien äänitaiteilijoiden suosiossa eikä siksi ole yllätys että vuonna 2005 tapahtuneen Beksinskin murhan jälkeen puolalainen Wrotycz-lafka on päättänyt kunnioittaa hänen muistoaan tribuuttikokoelmalla.

Kokoelma
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Wrotycz Records
Julkaisuvuosi: 200
7
Painos: 750 kpl.
Kesto: 67:53

Kappaleita: 12

Untitled on senniminen koska Beksinski itse ei koskaan nimennyt teoksiaan. Samaten kaikki kokoelman kappaleet ovat nimettömiä. Mukana on paljon sekä enemmän että vähemmän tunnettuja artisteja, lähinnä ambientin saralta: Asmorod, Contemplatron, Desiderii Marginis, Gustaf Hildebrand, His Divine Grace, Hybryds, Inade, Job Karma, Kratong, Necrophorus, Svartsinn ja Zenial.. Levy-yhtiö on tehnyt pakkauksen kohdalla todella hienon panostuksen. Pahviset A5-kannet on todella kauniisti suunniteltu ja levyn mukana tulee yhteensä 12 korttia joissa on Beksinskin maalauksia.

Levyn aloittaa Asmorod, nimi jonka olen kuullut aikaisemmin mutta ei ole sen tutumpi. Asmorodin rauhallisen kauniit mutta samalla hyvin tavanomaiset syntikkamelodiat asettavat rauhallisen utuisen alkutunnelman kokoelmalle. Kakkosena tuleva Contemplatron liikkuu jotenkin abstraktimmissa tunnelmissa avaruudellisilla droneillaan. Jotenkin kappaleelta puuttuu se analogisyntikoiden luoma lämmin tunnelma joka tekee Contemplatronin Antarabhava-esikoisesta niin hienon teoksen. Ruotsin Desiderii Marginis luottaa tällä kertaa melodisiin, lähes neoklassisen tyylisiin rakenteisiin, jossa pianomelodiat, rummut, kitarat ja elektronisemmat äänet luovat tunnelman joka liikkuu jossakin gotiikan ja new agen välimaastossa. Yleensä en juuri pidä tämän tyylisestä materiaalista, mutta Desiderii Marginis onnistuu olemaan jotenkin oikein vakuuttava, sen lisäksi että se sopii Beksinskin maalausten tunnelmaan hienosti. Gustaf Hildebrandin osuus on Hildebrandia tyypillisimmillään: valtaisasti kaikuvan tyhjän avaruuden tuntua hienovaraisen pienillä äänillä luotuna. Tunnelma on todella vahva, mutta vaatii minimaalisuudessaan keskittyneisyyttä. His Divine Gracen kappale puolestaan ei omaperäisyydellä loista.

Levyn ylivoimaisesti loistavin helmi on yli kahdeksanminuuttinen hyytävä trippi jonka tarjoaa vanha konkari Hybryds. Kylmät naisvokaalit ja yhtä kylmät elektroniset taustat jotka loppua kohti alkavat ulista kuin aavemaiset kuorot nostaa takuulla selkäkarvat pystyyn. Inadelta on viime aikoina kuultu (omalla skaalallaan) yllättävän laimeaa materiaalia, ja täytyy sanoa että vaikka tämänkin kokoelman kappaleella soundi on kohdallaan, jää kokonaisuus silti jotenkin vaisuksi. Job Karma sen sijaan on positiivinen yllätys omalaatuisella sekoituksella retromeininkiä ja elektrosoundeja. Loppua kohden esiin nouseva robottiääni vetää viimeistäänkin pisteet kotiin. Kratong tarjoaa melko tavanomaista dronemateriaalia. Raison D´être-sivuprojekti Necrophoruksen raita ei ehkä ole luojansa Peter Anderssonin skaalalla mikään mestariteos, mutta ansaitsee erityismaininnan siitä että se vangitsee ehdottomasti parhaiten Beksinskin maalausten omalaatuisen epätodellisen tunnelman. Norjalainen Svartsinn on tyypillistä itseään: ammattimaisen hiottua, mutta persoonatonta dark ambientia. Viimeisenä tulee pieni yllätys tuntemattoman Zenialin myötä: ilmeisesti vanhanaikaisilla radiokommunikaatiolaitteilla luotua rytmistä noisea. Ei ollenkaan huono kappale, mutta hieman oudon oloinen tällä kokoelmalla.

Vaikka kokoelman konsepti ja pakkaus ovat todella hienoja, vaivaa levyä hieman sama juttu kuin ambient-kokoelmia yleensä, eli musiikillisesti se ei tarjoa mitään kovin omaperäistä tai mullistavaa (Hybrydsin kappaletta lukuunottamatta). Jos kuitenkin arvostaa hienoja kokonaispakkauksia, tämän kokoelman arvo nousee välittömästi, ja ainakin omasta mielestäni tänä CD-Rien ja MP3:ten aikakautena pakkaukseen ja kokonaiskonseptiin tulee kiinnittää yhä enemmän huomiota. Kenties kritiikkinä sille kokoelman levy on muuten painatettu etiketittömän valkoisen CD-R:n näköiseksi. Sellaisenaan tämä kokoelma istuu mukavasti vaikkapa Nord Ambient Alliancen tai Evolved As Onen viereen hyllylle. Voi myös olla mainitsemisen arvoista että osa levyn tuotoista lahjoitetaan Beksinskin teosten museointiin, mikä samalla toimii muistutuksena siitä miksi levyistä ja taiteesta ylipäätään kuuluu maksaa.

John Björkman

 


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Zdzislaw Beksinski (1929-2005) was a Polish painter known for his unreal landscapes and motifs. Beksinski was, like many other similar painters, also appreciated among many creators of dark unreal soundscapes. Therefore it comes as no surprise that after Beksinski was murdered in 2005 Polish record label Wrotycz Records have decided to honour his memory with a tribute compilation.

Untitled is named that way because Beksinski´s pieces were always untitled. Likewise, all musical pieces created for this compilation are untitled. It includes mostly ambient artists, some better, some less well known: Asmorod, Contemplatron, Desiderii Marginis, Gustaf Hildebrand, His Divine Grace, Hybryds, Inade, Job Karma, Kratong, Necrophorus, Svartsinn and Zenial. The record label has made a fine effort creating a package of the whole. The cardboard A5 covers have a very beautiful design, and the CD is accompanied by 12 art cards depicting Besinkski´s paintings.

The record starts with Asmorod, a name I have heard but am otherwise unfamiliar with. Asmorod´s beautiful but quite average synth melodies set a tranquil tone for the beginning. The next artist Contemplatron goes into more abstract moods with his spacy drones. Somehow this track lacks the warm feel of analog synths that made Contemplatron´s Antarabhava-debut so magnificent. Sweden´s Desiderii Marginis goes for melodic, almost neoclassical structures where piano, guitar, drums and more electronic sounds create a sound that falls somewhere between gothic darkwave and new age. Usually this would not be my cup of tea, but Desiderii Marginis manages to create something very convincing here, in addition to the fact that the piece suits Beksinski´s paintings really well. Gustaf Hildebrand´s contribution represents Hildebrand at his most typical: the sense of a huge echoing void, subtly created with minuscule sounds. The atmosphere is very strong, but in its minimalism it requires concentration. His Divine Grace joins in with a track that does not shine in any way.

The overwhelmingly most brilliant piece on this compilation is a bone-chilling eight minute sound trip offered by old timers Hybryds. Icy female vocals and equally cold electronic background, that gain a more and more eerie pitch towards the end, are guaranteed to raise the hairs on your neck. Inade have released some surprisingly weak (on their own standard) material of late, and even if this compilation track has a great sound, the whole remains somewhat mediocre. Job Karma again provides a positive surprise with a unique blend of retro attitude and electro sounds. The robot voices towards the end of the track give it a wonderful final touch. Kratong participates with some average drone material. The participating track of Necrophorous might not reach the top of creator Peter Andersson´s scale, but it deserves a special mention for best capturing the mood of Besinski´s paintings with its uniquely unsettling sound world. Norway´s Svartsinn is his typical self: professionally produced and fine-tuned, but unoriginal dark ambient. At the end comes a small surprise in the form of an unknown name, Zenial: some rhythmic noise, apparently created with old time radio equipment. Not bad at all, but it somehow feels a little out of place on this compilation.

Although the concept and packaging are a success, the sampler faces the same problem as most ambient samplers do: musically it does not provide anything revolutionary or sturnning (with the exception of Hybryds´ track). For those who value stylish concepts and packages, however, Untitled holds plenty of value, and at least in my own opinion packaging and concept are becoming increasinlgy important in these days of MP3:s and CD-R:s. As a package this sampler will hold a nice place in the shelf next to similar packages such as Nord Ambient Alliance or Evolved as One. It is also worth mentioning that part of the income from the record will be donated to musealizing Besinski´s works, also a useful reminder of why music and art should be paid for.

John Björkman

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot