Institution D.O.L. - Eleven Anticlerical Supersongs

Institution D.O.L. on tällä kolmannella kokopitkällään kehittynyt jo erittäin tasokkaaksi industrial-aktiksi, siitä kertoo jo julkaisu Saksan Steinklangilla.

 

Artisti: Institution D.O.L.
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Steinklang
Julkaisuvuosi: 2005
Kokonaiskesto: 60:04
Kappaleita: 11

Eleven Anticlerical Supersongs on kehitystä yhä hiotumman rytmi-industrialin suuntaan, tosin artistin tyyliin kuuluu myös että samalla levyllä olevat kappaleet eivät sovi aivan samaan lokeroon. Lyhyen intron jälkeen Blutiger Rosettenwalzer tekee hienon avauksen tykittämällä analogista pörinää vuoron perään oikealta ja vasemmalta. Sitä seuraava Tired Templars luo kontrastia vaimeilla ambient-loopeilla kun taas King of Siam rakentuu mahtipontisemmille meluloopeille ja romumetallille, tyylillä joka on kuin yhdistelmä Deutsch Nepalia ja Wiltiä. Das Gebet für den Lebensmut (jonka teema jatkuu levyn loppupään raidalla Grille fickt Killerfliege) on viileää niksunaa, naksunaa ja koneääniä, Roman Strength voimaelektroniikkaa ja niin edelleen. Vaikka kappaleet ovat erilaisia niissä on riittävästi samaa että ne nivoutuvat hyvin yhteen kokonaisuudeksi. Tämä kokonaisuus tosin rikkoutuu levyn viimeisen kahden raidan myötä, joista ensimmäinen (Time to Die) on aivan suoraa raskasta EBM:ää ja päätösraita (Angst der Geschlechter) on jonkinlaista cowboy-instrumentaalia jota ymmärrän vielä vähemmän.

Yhdentoista antipapillisen superlaulun joukosta ei yksikään erotu hittinä ylitse muiden, mutta se johtunee vain siitä että levy sisältää alusta melkein loppuun asti vain todella tasokkaita raitoja. Hienoa rytmistä perusindustrialia vaihdellen viileästä rosoiseen. Lämpimät suositukseni.

John Björkman


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

In his third fullength, Institution D.O.L. has already developed into a very classy industrial act. Getting released on Steinklang Records is already proof of that.

Eleven Anticlerical Supersongs continues the development toward more polished rhythmic industrial - although it seems to be a part of the artist´s style that no two tracks fit completely into the same niche. After a short intro Blutiger Rosettenwalzer makes an impressive opening, shooting out analogue buzz from left and right. The following track Tired Templars creates a contrast with more ambiental loops, whereas King of Siam is built of more powerful noisy loops and scrap metal, in a style that could almost be a combination of Deutsch Nepal and Wilt. Das Gebet für den Lebensmut (whose theme is continued towards the end of the CD on Grille fickt Killerfliege) is cool clicks, cuts and machine sounds, Roman Strength is power electronics and so on. Although the tracks differ a lot, they also share a continuity which actually creates a very cohesive whole. This cohesiveness is, however, broken by the last two tracks on the album - the first of these (Time to Die) being right-out heavy EBM and the closing track (Angst der Geschlechter) is some kind of cowboy-instrumental which I understand even less.

Interestingly, none of the eleven anticlerical supersongs stand out as hits above the rest, but this would depend on the album consists of high-class material all the way from the beginning almost to the end. Great basic rhythmic industrial with variation between cool and rough. Warmly recommended.

John Björkman