:Golgatha: & Dawn and Dusk Entwined - Sang Graal

Sang Graal on kahden jo pidempään kuvioissa mukana olleen ja yhden levyn aimminkin Cold Meatilla julkaiseen saksalaisen rituaalifolk/dark ambient bändin Golgathan ja ranskalaisen martial dark ambient-projekti Dusk and Dawn Entwined yhteistyön komea tulos. Varsin vaatimattomat digipack kannet eivät juuri anna viitettä levyn mahtipontisesta, mutta taidokkaasti kliseisyyden välttävästä sisällöstä.

 

Artisti:Golgatha & Dawn and Dusk Entwined
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Cold Meat Industry
Julkaisuvuosi: 200
8
Kesto: 64:57

Kappaleita: 13

Sang Graal on kuin äänikirja tai elokuvan ääniraita, joka käsittelee Pyhän Graalin maljan myyttiä sen monista eri tulkintanäkökulmista alkaen indo-eurooppalaisesta ja germaanisesta auringon voiman astiasta päättyen Kristuksen veren kalkkiin. Levy tuntuu kertovan eheänä, jouhevasti etenevänä kokonaisuutena tarinan Graalin maljan metsästyksestä, jonka avausfanfaarina soi jylisevine rumpuineen Fertility Rights. Tämä ristiretki saatetaan matkaan Christoph Donarskin kauniilla vokaaleilla sekä komeilla, orgaanisen kuuloisilla, hieman Sophian positiivisessa mielessä mieleen tuovilla marssirummuilla ja perkussioilla (The Messiah) sekä haikeilla viulumelodioilla (Magdalen).  Matkan varrella maalaillaan mielikuvia maagisita metsistä ja karuista vuoristomaisemista kuorotaustoin ja puhesamplein, kuten kappaleessa A Seeker of Divine.  Taitelutahtoa nostattaa välillä hieno esimerkki levyn onnistuneesta  fantasiakliseiden väistämisestä Crusade, jonka häivähtävät staccato-viulut antavat cembalon kuuloisille koskettimille mielenkiintoisen vastapainon.  Samoin perinteisen dark ambientin  yhdistelmä hyönteismäisesti säriseviin ja industiraalisiin elektronisiin mausteisiin, joita on löydettävissä mielestäni mm. Herbst 9:ltä,  toimii myös kappaleessa The Death of Dagobert II.  Hienoja industrialrytmejä tarjoaa myös The Cross of Lorraine. Pidin myös levyn symmetriasta, sillä lopetuskappale Spheres sitoo tarinan kokonaisuuden yhteen palaamalla alun sävelkulkuihin munkkikuorojen taustalla ikäänkuin muistuttaen kristinuskon mytologiaansa sulauttaman Graalin maljan pakanallisista juurista.

Sang Graal on tosiaankin hyvin harmoninen kokonaisuus siinä missä Golgathan edellinen levy Tales of Transgression and Sacrificeoli ehkä välillä hämmentävä sekoitus mm. rituaalista rymistelyä ja keskiaikafolkia.  Liekö vaikutuksensa Dawn and Dusk Entwined:lla, joka hallitsee dark ambient/ industrial äänimaisemien ja tunnelemien luomisen, kuten edellinen jylhä pohjoisia teemoja käsitellyt levy Septentrion osoitti. Kumpikin bändi on kuitenkin Sang Graalilla onnistunut yhdistämään parhaat puolensa  ja luomaan todella hienon kokonaisuuden. Suosittelen, vaikka viime aikoina  niin populaari Graalin maljan mytologia ei voisi vähempää kiinnostaakaan.

Mari Björkman

 

 


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Sang Graal is an impressive product of collaboration between German ritual folk/ dark ambient band Golgatha and French martial dark ambient project Dusk and Dawn Entwined. Both of the bands have been in the picture for a while and previously released one record on Cold Meat. Do not let the plain and simple digipack cover to fool you, they tell nothing about the grandiose content which however skillfully manages to avoid all the usual clichés.

Sang Graal, which processes  the Holy Grail mythology from its various viewpoints starting from an Indo-European and Germanic vessel of the solar power ending to the chalice for the blood of the Christ, works like an audio book or a  movie soundtrack. The record tells a solid, smoothly proceeding story of the quest for the Holy Grail, opening with thundering drums of  Fertility Rights.  The crusade is set forth by the track The Messiah with the beautiful vocals of  Christoph Donarski and impressive organic march drums and percussions which remind of Sophia in the positive sense. On the road tracks like A Seeker of Divine paint mental images of magical forests and barren mountain landscapes with their choir  backgrounds and speech samples. The battle morale is elevated with the track  Crusade which is also a fine example how the album manages to avoid fantasy clichés by its  flickering  staccato violins which give nice contrast to cembalo-like synths. The combination of traditional dark ambient with electronic insectlike and industrial spices, which can also be found from e.g. Herbst 9,  work  also well in The Death of Dagobert II.  Some fine industrial rhythms can be found from The Cross of Lorraine.  I personally like the symmetry of the album a lot.  The last track Spheres returns to the melodies in the beginning and dissolves them into the background of church choirs  almost as reminding us how the originally pagan Holy Grail myth has been assimilated into Christian mythology.

As it has been said, the Sang Graal is truly a solid and coherent piece unlike the previous album from Golgatha, Tales of Transgression and Sacrifice which provided a sometimes confusing mixture of among other things ritual beats and medieval folk. I wonder whether Dawn and Dusk Entwined has influenced to the coherence since they proved to master dark ambient/ industrial sounds capes in their previous album Septentrion .  However, both bands have been able to merge their best elements in Sang Graal and create something totally new. I would really recommend this record, even though the nowadays so popular myth of the Holy Grail is not your cup of tea.

Mari Björkman