Gift - Shoah

Shoah on uuden saksalaisen voimaelektroniikkayhtye Giftin debyyttijulkaisu. Yhtyessä on kuulemma mukana yksi jäsen Operation Cleansweepistä. Siten ei pitäisi tulla yllätyksenä, että teemansa puolesta levy käsittelee saksalaisille arkoja asioita, mikä tulee esille niin kansista kuin sampleistakin.

Artisti: Gift
Formaatti: 7"
Levy-yhtiö: Steinklang
Julkaisuvuosi: 2003
Painos: 150 kpl.
Kappaleita: 4

Levyn paras kappale Shoah I tulee heti ensimmäisenä. Tässä Gift kuulostaa astetta meluisammalta versiolta Anenzephaliasta. Pääosaa kappaleessa näyttelee löysä ja matala rytmi, jota maustaa vaihtelevampi melu ja runsaat puhesamplet, jotka voisivat olla vaikka Nürnbergin oikeudenkäynneistä. Toinen kappale Final Station on edellistäkin meluisampi, mutta tuntuu loppuvan totaalisesti kesken. Toiselta puolelta löytyy Shoah II ja Judenrat, jotka ovat tunnelmaltaan huomatavasti rauhallisempia tuoden mieleeni niin ikään Anenzephalian. Samantyylisten kappaleiden vaihtumista tuskin edes huomaa, jos siihen ei varta vasten kiinnitä suurempaa huomiota. Kummassakaan kappaleessa ei ole varsinaisesti selkeää rytmiä tai rakennetta, vaan ne rakentuvat pitkälti puhesamplejen ja ambientmaisten äänten varaan.

Muutamista puutteistaan huolimatta hieno levy, joka antaa odottaa yhtyeeltä tulevaisuudessa melko paljon. Erikoismaininnan ansaitsevat vielä todella paksu vinyyli ja mukana olevat kuusi postikorttia, jotka liittyvät levyn teemaan.

Jaakko Penttinen

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot