Der Eisenrost - The Law of Causality

 

The Law of Causality on sarja liveotoksia japanilaisen noisepunk/industrial/perkussio/mikälie -bändin keikalta Shibuya O-Nest -klubilta toukokuussa 2004. Se trajoaa erinomaisen katsauksen sekä yhtyeen visuaalisuudesta että linjallisesta kirjosta, vaikka painottuukin jälkimmäisen osalta erityisesti punkimpaan aineistoon. Kaikki materiaali on raskaalla kädellä efektikäsitelty, ja varsin kökön näköisesti. Tämä ei kuitenkaan haittaa tippaakaan, sillä sinällään hömpät tehosteet, ohjaaja Yuji Anben uskomattoman loistelias nopea leikkaus ja erinomainen kuvausjälki (vastuullisina elokuvaohjaaja Shinya Tsukamoton kuvaustiimi) luovat täydellisen visuaalisen ilmeen yhtyeen rujolle musiikille.

Artisti: Der Eisenrost
Formaatti:
DVD
Levy-yhtiö: omakustanne
Julkaisuvuosi: 2005
Kokonaiskesto: 27:44
Kappaleita: 7
DVD-ekstrat: ei mitään

Sama koskee soundipuolta: ääni on kaukana virheettömästä, eikä vaihtoehtoisia ääniraitoja ole, mutta se vain jotenkin tuntuu asettuvan tunnelmaan juuri oikein. Jopa sympaattiset kirjoitusvirheet siellä täällä korostavat vaikutelmaa punk-henkisestä huolimattomuudesta samalla kun kaikkea tosiasiassa leimaa rautainen ammattitaito. Muutamista kohdista, niin äänen kuin kuvankin (erityisesti rakeinen Another Muggy Day) takia saattaa kuulija tosin saada päänsärkyä, mutta se on pieni hinta siitä että keikan tunnelma välittyy katsojalle. Erityisesti suomalaisyleisön luulenkin osaavan asennoitua tähän oikein - paikan päällä olevat hillitysti seisoskelevat japanilaiset nimittäin näyttävät käyttäytyvän aivan identtisesti kuuluisan "passiivisen suomalaisen industrial-yleisön" kanssa.

DVD:n kappaleet on valikoitu pitkin yhtyeen uraa, ensi kasetilta aina suht tuoreeseen Down by Law -kokoelmaraitaan asti. Äänimaailma on selitettävissä länsimaiselle kuulijalle helpoiten niin, että kuvittelee erittäin taitavan HC-punkbändin soittamassa arvaustaan siltä miltä Prongin tekemät Front Line Assembly -coverit kuulostaisivat. Yksikään kappaleista ei nouse ylitse muiden, mutta heikkojakaaan kohtia ei ole matkan varrella. Sekä perkussiot, vokaalit että sähkökitara ja basso saavat oman aikansa hallita tilaa. Visuaalisesti antoisimpia osioita ovat Mix-J:n laajakuvat, joissa näkee metallinhakkajien ja rumpalin kiihkeää takomista kunnolla, sekä loppupään osiot, joissa kamera keskittyy yhtyeen tunnetuimman hahmon, säveltäjä Chu Ishikawan kiihkeään metallin pieksemiseen.

The Law of Causality on lyhyt, rujo ja helvetin hieno. Se vaatii oikeaa asennetta, mutta antaa todella paljon niille joiden käsitys industrialista tai punkista on riittävän avoin. Erityisesti silti suosittelen tätä sen todennäköisimmille ystäville, eli niille jotka ovat löytäneet teollisuusmusiikin kuunteluun punkin kautta. Tämä viihdyttää, ja jää taatusti soimaan päässä vielä pitkään television sulkemisen jälkeenkin.

Laatutavaraa.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

The Law of Causality is a set of live recordings from this Japanese noise-punk/industrial/percussion/whatevertheymaybe band's gig at the Shibuya O-Nest club in May, 2004. It offers an excellent look into both the band's visual style and their musical range, even though in the latter it leans towards their more punk-esque songs. All video material has been heavily effect-processed, in a frankly shoddy-looking manner. This is not, however, a problem in the least. The basically silly effects, director Yuji Anbe's incredibly brilliant, lightning-fast editing style and the excellent camera work (done by movie director Shinya Tsukamoto's film crew) create a perfect visual look for the brutal music of the band.

The same goes for sound: it is far from flawless, and there are no sound quality options on the disc, but that somehow feels just right for the mood of the concert. Even the cute typoes here and there in the texts emphasize the impression of a punk-spirited carelessness while everything is actually permeated by clearly evident professionalism. A few moments of both sound and video (especially during the grainy Another Muggy Day) may give a viewer some headache, but that's a small price to pay for getting to experience feel of the event as it seems to have been. Especially the Finnish public I represent will probably have precisely the right attitude for it all: the Japanese crowd seen on the film seems to behave identically to the the famous "passive Finnish industrial audience".

The songs on the DVD have been selected from among the band's long career, ranging from the first tape to the quite recent compilation track Down by Law. The sound-style Der Eisenrost uses is best described to a Western reader as and imagined, extremely skilled hard core punk band playing their impression of what a bunch of Front Line Assembly cover tracks made by Prong would sound like. None of the songs rises above the others in qulity or impact, but neither are there any weak moments along the way. The percussions, vocals, electric guitar and bass all get their share of dominating the show. The most visually intriguing parts are the wide images in Mix-J, which give a good look at the metal-beaters' and drummer's furious work, and the parts near the end where the camera concentrates on the intense metal-banging of the band's internationally most known member, the composer Chu Ishikawa.

The Law of Causality is short, rough and damn fine. It requires the right attitude, but will really reward those who have an open enough view of what industrial or punk can include. Especially I recommend this DVD to those most likely to enjoy it - the people who have found industrial music through first liking punk. This is a disc that entertains, and stays with you long after you have closed the television.

First-rate material.

Jiituomas