Baltic Flour Mills - s/t | ||
|
||
Tässä on
kyseessä todella aliarvostettu kiekko. Kyse on liettualaisten äänitaiteilijoiden
Darius Ciutan ja Arturas Railan luomasta audiomaisemateoksesta,
joka on tehty Britanniassa vuonna 1997. Aineistona on kenttänauhoituksia
vanhasta rappiolla olevasta myllystä (nykyisin aktiivisesti toimiva
taidekeskus), sekä niihin liitetyistä muutamista lisä-äänistä
(tärkeimpänä lasten äänet taustalla). Teollisuusmusiikin
termein kyse on death industrialin keinoilla luodusta ambientista, joka
pauhaa kolkkona ja ahdistavana koko tunnin mittaisen matkansa.
|
Artisti:
Baltic Flour Mills |
|
Kaikessa on rehellisen konkreettinen sointi, niin että luomisen tunnun voi todella havaita. Rätinää, metallia, kolisevia ovia. Kaikkea paitsi kliinisiä konesoundeja. Tämä on old school -äänimaisemaa parhaimmillaan, jostakin Megapteran ja aidon vanhan musique concrèten välimaastosta. Levyn raidat eroavat lähinnä taajuuksiensa osalta, jälkimmäisen ollessa sekä selvästi korkeampi että hiukan rätinäisempi, ja siten hiukan lähempänä monille noiseartisteille tyypillisiä sävyjä. Kummastakaan niistä ei ole silti mitään negatiivista sanottavaa. Ehdoton merkkiteos
alallaan. Jiituomas |
||
|
||
|
||
What we have here is a disc far less appreciated than it should be. It is a soundscape created in Great Britain in 1997 by the Lithuanian sound artists Darius Ciuta and Arturas Raila. As material, they have used field recordings from an abandoned old mill (now an arts center), and combined those with a select few other sounds (most important of those being the voice of children in the background). In industrial music's terms, this is ambient made using the methods of Death Industrial, pounding along for an hour in a very gloomy, oppressive way. Everything in it has a concrete feel to it, and one can really sense the spirit of creativity it contains. Noise, metallic sounds, clanging doors. Everything except clinical machine-produced sounds. This is old school -soundscaping at its best, from somewhere between Megaptera and authentic old musique concrète. The difference in the two tracks of this album is mainly in tone, the latter piece being both clearly higher and slighly buzzier, and thus closer to more typical noise works' tones. Of the two tracks, there is absolutely nothing negative to be said. A masterpiece within in its own style. Jiituomas |